shayanbasparpouya

تری اکسیدآنتیموان چیست؟

تری اکسید آنتیموان:

عنوان محصول: تری اکسید آنتیموان تعریف محصول: تری اکسید آنتیموان (( Antimony Trioxide با فرمول شیمیایی Sb2O3 ، پودری سفیدرنگ و محلول در آب می باشد. این ماده، تجاری ترین ترکیب بر پایه آنتیموان می‌باشد. کاربرد اصلی‌تر اکسید آنتیموان در ساخت بازدارنده شعله (یا تاخیرانداز شعله یا ضد شعله- Flame Retardant) )) است. همچنین، تری اکسید آنتیموان یک کاتالیست پلیمریزاسیون موثر در تولید پلی اتیلن ترفتالاتPET) ) و ولکانیزاسیون رابرها و یک افزودنی اصطکاکی در لنت ترمز خودرو می باشد. مجموعه شایان بسپار پویا قادر به ارائه استات منگنز با درجه خلوص 99.8 و 99.9 درصد بصورت کریستال پودری می باشد.

خواص
آنتیموان عضوی از گروه ۱۵ جدول تناوبی است، یکی از عناصری که شبه فلز است و دارای الکترونگاتیوی ۲٫۰۵ است.
خواص
آنتیموان یک فلز خاکستری نقره ای و براق با سختی موس ۳ است که برای ساخت اجسام سخت خیلی نرم است. سکه‌های آنتیموان در استان گوئیژو چین در سال ۱۹۳۱ صادر شد اما دوام آن ضعیف بود و ضرب آن به زودی متوقف شد.[۷] آنتیموان در برابر حمله اسیدها مقاوم است.
خواص
چهار آلوتروپ آنتیموان شناخته شده‌است: یک شکل فلزی پایدار و سه فرم قابل جبران (انفجاری، سیاه و زرد). آنتیموان عنصری یک فلز براق شکننده و سفید نقره ای است. آنتیموان مذاب هنگامی که به آرامی خنک می‌شود، در یک سلول مثلثی متشکل می‌شود، هم شکل با آلبوم خاکستری آرسنیک. یک شکل انفجاری نادر از آنتیموان می‌تواند از الکترولیز تری کلرید آنتیموان تشکیل شود.
شایان بسپار پویا

shayanbasparpouya

روش تهیه و کاربرد

روش تهیه و کاربرد: تری اکسید آنتیموان(ATO) از واکنش تری کلرید آنتیموان (SbCl3) با آب تشکیل می شود که در ترکیب بازدارنده های شعله از جمله ترکیبات هالوژنی معمولا بر پایه کلر یا برم و روی بورات استفاده می شود. ترکیب هالیدها و آنتیموان موجب اثر هم افزایی (synergistic effect) شده و عامل کلیدی در تاخیرانداز شعله برای پلیمرها می باشد. این تاخیراندازها در دستگاه های الکتریکی، پلاستیک، رنگ، چسب، درزگیر، رابر، منسوجات، چرم و پوشش‌ها کاربرد دارد. همچنین تری اکسید آنتیموان به عنوان عامل مات کننده در شیشه، مینا و سرامیک استفاده می شود. برخی رنگدانه های خاص برای مواد لاستیکی، پلاستیک ها، چسب‌ها، منسوجات، کاغذ و … حاوی تری اکسید آنتیموان می باشد. همچنین تری اکسید آنتیموان یک کاتالیستِ پلیمریزاسیون موثر در تولید پلی اتیلن ترفتالات (PET) و ولکانیزاسیون رابرها و یک افزودنی اصطکاکی در لنت ترمز خودرو می باشد. استفاده از تری اکسید آنتیموان (ATO) ، با اثر هم افزایی (synergistic effect) کارایی تاخیراندازهای شعله هالوژنی را افزایش می دهد و بنابراین میزان ماده موردنیاز را کاهش می دهد. استفاده از تری اکسید آنتیموان در تاخیراندازهای شعله هالوژنی، هزینه را کاهش داده و ویژگی های فیزیکی تاخیرانداز مانند پایداری رنگ را بهبود می‌بخشد. در نتیجه می‌توان از پلیمرهای حاوی این ترکیب در کاربردهای حساس و در معرض احتمال آتش گیری مانند کامپیوتر و تلویزیون استفاده کرد. جالب است که تری اکسید آنتیموان به تنهایی تاثیر محسوسی بر بازدارندگی شعله ندارد. واکنش‌ها: واکنش‌های مکانیسم اثرگذاری تاخیرانداز در زیر آمده است: مطالعات نشان داده که تری اکسید آنتیموان (ATO) از راه پوست جذب می شود. سطح بالای آنتیموان در آزمایش ادرار و خون افرادی که با آنتیموان کار می کنند، نشان می‌دهد که آنتیموان از راه تنفس نیز جذب می شود.

رخداد
فراوانی آنتیموان در پوسته زمین ۰٫۲ تا ۰٫۵ قسمت در میلیون تخمین زده می‌شود، قابل مقایسه با تالیم ۰٫۵ قسمت در میلیون و نقره در 0.07 ppm. حتی اگر این عنصر فراوان نباشد، در بیش از ۱۰۰ گونه معدنی یافت می‌شود. آنتیموان گاهی خالص یافت می‌شود، اما بیشتر در سولفید استیبنیت sb 2 o 3 {\displaystyle {\ce {sb2o3}}} یافت می‌شود که ماده معدنی غالب است.
کاربردهای دیگر
یک کاربرد به عنوان یک تثبیت کننده و کاتالیزور برای تولید پلی اتیلن ترفتالات است. مورد دیگر به عنوان یک ماده ریز کننده برای از بین بردن حباب‌های میکروسکوپی در شیشه، بیشتر برای صفحه‌های تلویزیون است؛ یون‌های آنتیموان با اکسیژن در تعامل هستند و تمایل این دو را برای ایجاد حباب سرکوب می‌کنند. سومین کاربرد رنگدانه‌ها است.
آلیاژها
آنتیموان آلیاژی بسیار مفیدی با سرب تشکیل می‌دهد و سختی و مقاومت مکانیکی آن را افزایش می‌دهد. برای بیشتر برنامه‌های کاربردی شامل سرب، مقادیر مختلف آنتیموان به عنوان فلز آلیاژ استفاده می‌شود. در باتری‌های اسید سرب، این افزودنی باعث بهبود مقاومت صفحات و ویژگی‌های شارژ می‌شود.

شایان بسپار پویا